Ustawa z 29 października 2021 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i niektórych innych ustaw wprowadziła zapowiadany przez większość sejmową tzw. „Nowy Ład”.

 

Jedną z wprowadzonych zmian jest wprowadzenie tzw. „ulgi sponsoringowej.[1] W przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), ulga ta przysługuje przedsiębiorcom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. W przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) ulga przysługuje podatnikom osiągającym przychody z tytułów innych niż z zysków kapitałowych.

 

Celem ulgi jest zachęcenie podatników do finansowania podmiotów prowadzących działalność sportową, kulturalną i naukową oraz zachęcenie podatników do zacieśnienia współpracy na z potencjalnymi beneficjentami dotacji. W założeniu ustawodawcy ma się to przełożyć na wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego.

 

Ulga sponsoringowa efektywnie pozwala na odliczenie 150% kosztów przeznaczonych na działalność sponsoringową (nie więcej jednak niż wysokość przychodów uzyskanych przez podatnika). Zaznaczyć należy, iż ulga przysługuje sponsorowi, a nie podmiotom przez niego finansowanym.

 

Działalnością sponsoringową jest finansowanie przez podatnika następujących rodzajów działalności:

  • sportowej
  • kulturalnej – w rozumieniu ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
  • wspierającej szkolnictwo wyższe i naukę

 

We wszystkich tych rodzajach finansowania należy zauważyć dwie podstawowe cechy wspólne. Aby można było mówić o działalności sponsorskiej, podmiot finansujący musi otrzymać od beneficjenta świadczenie zwrotne w postaci reklamy, czy też informacji o współpracy (np. poprzez umieszczenie logotypu sponsora – który niekiedy będzie nazywany „partnerem” – na materiałach sponsorowanego). Wynika to z faktu, iż finansowanie w ramach ulgi musi wiązać się z uzyskaniem przez sponsora przychodu – chociażby w postaci świadczenia zwrotnego. Inaczej sponsor nie będzie mógł uznać finansowania za koszt uzyskania przychodu, a tylko taka kwalifikacja tego wydatku pozwala na skorzystanie z ulgi sponsoringowej.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż ustawa wprowadza zakaz finansowania podmiotów powiązanych ze sponsorem.

 

 

Sponsoring w sporcie

 

Ulga sponsoringowa ma zastosowanie wyłącznie do klubów sportowych, stypendiów sportowych oraz imprez sportowych. Do skorzystania z ulgi konieczne jest również jednoczesne spełnienie dodatkowych wymogów, jako że podatnik będzie miał prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku dodatkowych 50% poniesionych kosztów, pod warunkiem finansowania:

 

  1. Klubu sportowego niedziałającego w celu osiągnięcia zysku, który z kolei środki te przeznaczy na:
    1. realizację programów szkolenia sportowego,
    2. zakup sprzętu sportowego,
    3. pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
    4. pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
    5. sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

– jeżeli wpłynie to na poprawę̨ warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma finansowanie lub zwiększy dostępność́ społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

  1. Stypendium sportowego przyznawanego przez:
    1. jednostki samorządu terytorialnego,
    2. ministra właściwego ds. kultury fizycznej,
    3. organizacje pożytku publicznego,
    4. kluby sportowe,

– za osiągnięcie określonego wyniku sportowego, lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej,

  1. Imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

 

Nie ma zatem możliwości, aby sponsor skorzystał z ulgi sponsoringowej, w sytuacji, gdy beneficjentem finansowania jest np. dowolnie wybrany sportowiec, któremu nie przyznano stypendium sportowego.

 

Z ulgi sponsoringowej nie będzie mógł skorzystać również podmiot finansujący bieżącą działalność związku sportowego, polskiego związku sportowego lub innej organizacji sportowej (np. PKOl).  Rozwiązaniem umożliwiającym potencjalnemu sponsorowi ww. podmiotów na korzystnie z takiej ulgi może być finansowanie organizowanych przez takie związki imprez sportowych, niebędących imprezami masowymi.

 

W sytuacji, gdy sponsor chciałby współpracować ze związkiem sportowym i przy tym zareklamować swoje produkty, lub usługi, aby móc skorzystać z omawianej ulgi musi się upewnić, że:

  • związek sportowy organizuje imprezę sportową niebędącą imprezą masową,
  • środki od sponsora zostaną przeznaczone na organizację imprezy sportowej niebędącej imprezą masową,
  • związek sportowy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie reklamy

 

Jak już wspomniano, sponsor finansujący działalność klubu sportowego, aby móc skorzystać z omawianej ulgi musi się upewnić, że:

  • klub nie działa w celu osiągnięcia zysku
  • finansowanie zostanie przeznaczone na wskazane wyżej cele

 

Niedziałanie przez klub w celu osiągnięcia zysku sprowadza się do tego, aby klub nie reglamentował otrzymywanych środków (pozyskiwanych z wszelkich źródeł w tym również tych od sponsora) pomiędzy swoich członków, a całość środków jakimi dysponuje przeznaczał na swoją działalność statutową. Klub może jednak przeznaczać swoje środki na wynagrodzenia dla osób w klubie zatrudnionych, jeśli przewiduje to jego statut. Nie ma przy tym przeciwskazań, aby osobami tymi byli członkowie klubu.

 

Jeśli zatem klub finansowany przez sponsora całość swoich dochodów przeznacza na działalność statutową, to sponsor finansując jego działalność może odliczyć od podstawy obliczenia podatku dodatkowe 50% poniesionych kosztów, o ile finansowanie przeznaczone jest na ww. cele.

 

 

Przykład 1.

 

Wojewódzki związek sportowy zrzeszający kluby sportowe z obszaru województwa chce nawiązać współpracę z salonem meblowym. Właściciel salonu meblowego gotów jest przekazać związkowi określoną sumę pieniędzy na finansowanie bieżącej działalności związku. W zamian za to oczekuje, iż związek umieści jego logo na swoich materiałach promocyjnych oraz w materiałach video publikowanych w Internecie.

 

Pojawiają się więc dwa pytania. Czy związek sportowy może reklamować sponsora w swoich materiałach oraz czy sponsor będzie mógł skorzystać z dodatkowego odliczenia 50% poniesionych kosztów w ramach ulgi sponsoringowej?

 

Aby związek w tej sytuacji mógł reklamować działalność sponsora (np. umieścić jego logo w swoich materiałach) musi on prowadzić działalność gospodarczą w tym zakresie. Przed zawarciem umowy sponsor musi więc od związku taką informację uzyskać.

 

W następnej kolejności należy rozważyć, czy sponsor będzie mógł w omawianym przypadku skorzystać z ulgi na sponsoring? Niestety sponsor nie będzie mógł w takim przypadku skorzystać z ulgi na sponsoring. Bedzie mógł odliczyć jedynie 100, a nie 150% poniesionych kosztów. Związek sportowy nie jest klubem sportowym, choć je zrzesza. W ustawie o sporcie związek sportowy ma swoją własną definicję. W przypadku związków sportowych istnieje jedynie możliwość odliczenia przez sponsora dodatkowych 50% kosztów poniesionych na organizowane przez związek imprezy sportowe niebędące imprezami masowymi.

 

Aby w omawianym przypadku sponsor mógł odliczyć dodatkowe 50% przekazanego finansowania, musiałby sponsorować nie bieżącą działalność związku, a konkretną imprezę sportową organizowaną przez związek, niebędącą imprezą masową.

 

 

Przykład 2.

 

Klub piłkarski szkolący dzieci w kategoriach wiekowych od u-7 do u-16 poszukuje sponsora, który pomorze sfinansować udział jego zawodników w zawodach organizowanych w Barcelonie. Sponsor decyduje się nie tylko pokryć koszty dojazdu, pobytu i uczestnictwa dzieci w zawodach, ale również kupuje dla zawodników i sztabu szkoleniowego nowe, jednolite stroje sportowe.

 

W takim przypadku sponsor może skorzystać z ulgi sponsoringowej i odliczyć od podstawy obliczenia podatku dodatkowe 50% wartości udzielonego wsparcia. Oczywiście może również odliczyć 100% poniesionych kosztów na zasadach ogólnych. Istotne przy tym jest, aby na zakupionych strojach nie znalazło się logo sponsora, bowiem w takiej sytuacji mielibyśmy do czynienia z reklamą, która jak wskazano wyżej wymaga prowadzenia przez reklamodawcę działalności gospodarczej.

 

 

Przykład 3.

 

Klub koszykarski prowadzący działalność gospodarczą zawiera ze sponsorem umowę na podstawie, której zobowiązuje się występować w rozgrywkach sezonu 2022/2023 w koszulkach z nadrukowanym logo sponsora. W zamian za co sponsor zobowiązuje się przekazać klubowi określone środki pieniężne na sfinansowanie jego działalności.

 

W takim przypadku, po pierwsze należy wskazać, iż klub powinien prowadzić działalność gospodarczą w zakresie reklamy, aby móc udostępniać miejsce na logo sponsora na strojach swoich zawodników. Sponsor będzie mógł w takiej sytuacji skorzystać z ulgi sponsoringowej, o ile klub nie spełni warunek „niedziałania w celu osiągnięcia zysku”. Oznacza, to że nie może on dzielić zysku pomiędzy swoich członków, a całość przychodów przeznaczać na działalność statutową. W takim przypadku sponsor odliczy dodatkowe 50% poniesionych na sponsoring kosztów.

 

Sponsoring w działalności kulturalnej

 

Podatnik ma prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku dodatkowych 50% poniesionych kosztów, jeśli przeznacza środki na finansowanie:

 

  1. Instytucji wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
  2. Działalności kulturalnej prowadzonej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne

 

Ważne jest zatem, aby przed rozpoczęciem finansowania danej instytucji upewnić się, czy jest ona szkołą artystyczną lub czy figuruje w rejestrze instytucji kultury.

 

 

Sponsoring w działalności wspierającej szkolnictwo wyższe i naukę

 

Podatnik ma prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku dodatkowych 50% poniesionych kosztów, jeśli przeznacza środki na finansowanie:

 

  1. Stypendium dla studenta lub doktoranta będącego stypendium naukowym, lub sportowym o ile zostanie ono zatwierdzone przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego, w tym również dla studentów i doktorantów, którzy rozpoczęli studnia przed rokiem akademickim 2019/2020
  2. Opłat za kształcenie pracowników zatrudnianych przez podatnika określonych w umowie pomiędzy pracownikiem, a podmiotem prowadzącym kształcenie
  3. Wynagrodzeń studentów odbywających staże i praktyki przewidziane programem studiów wraz z ich pochodnymi
  4. Studiów dualnych, o których mowa w art. 62 ustawy z 20 lipca 2018 r. o szkolnictwie wyższym i nauce
  5. Wynagrodzenia wypłacanego w okresie 6 miesięcy od zatrudnienia absolwentowi uczelni, dla której podatnik wcześniej prowadził praktyki zawodowe – o ile zatrudnienie następuje za pośrednictwem biura karier tej uczelni.

 

Odliczenia dodatkowych 50% poniesionych kosztów na działania, o których mowa w pkt. 3-5 wymaga zawarcia przez podatnika odpowiedniej umowy z uczelnią. Umowa ta musi zostać zawarta na piśmie. Odliczenie dodatkowych 50% kosztów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie przysługuje podatnikowi prowadzącemu prywatną szkołę wyższą. Odliczenie dotyczy jedynie kosztów poniesionych na naukę pracowników tj. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

 

Jak prawidłowo skorzystać z „ulgi na sponsoring”? Odliczenie krok po kroku.

 

Podatnik, który ponosi koszt na jeden z wyżej opisanych celów w pierwszej kolejności, płacąc zaliczkę na podatek dochodowy za miesiąc, w którym taki koszt ponosi, uwzględnia go w pełnej wysokości w deklaracji jako koszt uzyskania przychodu. W ten sposób na bieżąco odlicza od podstawy obliczenia podatku 100% poniesionych kosztów. Następnie, dokonując rocznego rozliczenia podatku dochodowego ma możliwość odliczenia od rocznej podstawy obliczenia podatku dodatkowych 50% poniesionych przez cały rok kosztów na działalność sponsoringową. W sumie więc podatnik w roku podatkowym może odliczyć od podstawy obliczenia podatku 150% poniesionych kosztów. Trzeba przy tym jedynie uważać, aby odliczenie dodatkowych 50% poniesionych kosztów nie skutkowało powstaniem u podatnika straty podatkowej – nie przerosło całości podstawy obliczenia podatku.

 

Podsumowanie

 

Dopuszczalność skorzystania z ulgi na sponsoring zależy od spełnienia następujących warunków

  • Finansowanie przez przedsiębiorcę
  • Przeznaczenie środków na jeden z rodzajów działalności wskazanych w ustawie
  • Przeznaczenie środków na finansowanie podmiotu odpowiedniego rodzaju
  • Osiągnięcie przychodu w związku z wydatkiem – możliwość zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu
  • Ograniczenie wysokości omawianej ulgi – maksymalnie do wysokości osiągniętego dochodu

 

 

Co powinna zawierać umowa sponsoringowa?

 

Umowa sponsoringowa powinna zawierać następujące elementy:

  • określenie sponsora i beneficjenta,
  • określenie formy i wartości przekazywanego przez sponsora wsparcia (nie musi ono mieć formy pieniężnej),
  • określenie świadczeń sponsorowanego na rzecz sponsora,
  • określenie częstotliwości wypłat dokonywanych przez sponsora,
  • wskazanie na co środki od sponsora mogą być przeznaczone,
  • określenie czasu trwania umowy,
  • w przypadku sponsorowania określonego wydarzenia – określenie zasad organizacji tego wydarzenia,
  • określenie zasad wykorzystania znaków towarowych sponsora i sponsorowanego,
  • określenie kwestii praw autorskich – np. do materiałów reklamowych,
  • określenie zasad zachowania poufności,
  • w przypadku, gdy sponsorem jest podmiot z branży gier hazardowych – odpowiednie zapisy wymagane przez przepisy ustawy o grach hazardowych,
  • określenie zasad rozwiązania i wypowiedzenia umowy,
  • określenie zasad odpowiedzialności za naruszenie postanowień umowy,
  • klauzula RODO

 

Powyższy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. Udzielenie takiej porady wymaga każdorazowo przeanalizowania indywidualnej sytuacji każdego zainteresowanego. Należy również zaznaczyć, iż „ulga sponsoringowa” jest nowym instrumentem na gruncie prawa polskiego i zapewne będzie stanowiła przedmiot interpretacji organów podatkowych oraz przedstawicieli nauki i doktryny. Interpretacja przepisów zawarta w niniejszym tekście pochodzi wyłącznie od autorów i nie może być uznana za wiążącą.

 

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do możliwości skorzystania z powyższych ulg, Zespół naszej Kancelarii gotów jest udzielić Państwu wszelkiej pomocy.

 

Możemy pomóc Państwu również w przygotowaniu umów stanowiących podstawę finansowania działalności sportowej, artystycznej, czy też naukowej, które umożliwią Państwu skorzystanie z wyżej opisanych ulg.

 

Jan Łukaszewicz

aplikant adwokacki

 

Źródła:

  • Ustawa z 29 października 2021 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i niektórych innych ustaw
  • Ustawa z 25 czerwca 2010 o sporcie

 

Przypisy:

[1] uregulowana w art. 26ha-26hd ustawy o PIT i art. 18 e ustawy o CIT